Liikenneturvallisuutta parannettava; case Iittalan urheilukenttä
Iittalan urheilukentän kohdalla Kotkajärventiellä on 40 km/h nopeusrajoitus. Ylinopeuksista johtuvien vaaratilanteiden ja asukkaiden kokeman huolen perusteella olin syyskuun alussa yhteydessä Hämeenlinnan kaupunkirakenteen palvelupisteeseen aloittaakseeni (jatkaakseni jo muiden aloittamaa?) keskustelua hidastetöyssyjen saamisesta tieosuudelle. Sain nopeasti puhelimen päähän viranhaltijan. Yhtä nopeasti sain tiedon, ettei tieosuus kuulu kaupungille vaan valtiolle eli yhteys on otettava ely-keskukseen, liikenteen asiakaspalveluun Paluteväylän kautta. Lähetin sinne tämän viestin johon lainasin myös julkista FB-päivitystä 12.9.:
Otsikko: Jatkuvat ylinopeudet vakava vaara kevyelle liikenteelle josta iso osa lapsia
Palautteen viesti: Asukkaat Hämeenlinnan Iittalassa raportoivat jatkuvista vaarallisista ylinopeuksista valtion tieosuudella Kotkajärventien 122-137 kohdalla, urheilukentän ja uimarannan kulkureittien kohdalla, samoin kuin siitä jatkuvalla maasillalla kohti Kutilaa. Nopeusrajoitusta 40 km/h noudatetaan vain satunnaisesti ja tiellä on vilkkaan henkilöautoliikenteen lisäksi paljon raskasta liikennettä ("rekat ajaa siinä ihan täysillä" lapsetkin sanovat). Kohdassa on ollut muutaman vuoden sisällä väliaikainen nopeusnäyttö, joten osuuden riskit sekä vaaralliset tienopeudet lienevät väyläviraston osalta jo todettu.
Pyydämme suurella joukolla asukkaita, että tänne asetetaan pikaisella aikataululla hidasteita, joiden avulla kulkuneuvojen nopeudet saadaan tosiasiallisesti laskemaan. Lasten osuus tienkäyttäjistä tällä kohdalla on suuri urheilukentän ja uimarannan vuoksi, samoin kuin säännöllisten koulumatkalaisten osuus, joka tulee lähivuosina kasvamaan (Kutilassa runsaasti perheitä).
Toisena huomiona tiedoksi, että sillan ja Kutilantien välinen suora osuus näyttää muodostuneen kiihdytyskaistaksi jossa nopeusrajoitus 60 km/h on vitsi vain. Tälläkin kohdalla ajotien laidassa pyöräilevien lasten osuus tulee edelleen kasvamaan. Lisäksi, Kotkajärventien 11 kohdalta lähtien nopeudet usein nousevat 80 km/h ja ylikin kohti Kankaistentien risteystä ja urheilukenttää. Onneksi sillä osuudella on kevyenliikenteen erillinen väylä, joka kuitenkin harmillisesti loppuu juuri ennen urheilukenttää. Alueen asukkaat kärsivät yöllisistä kiihdytysajoista, joita tälläkin osuudella vaarallisesti ajetaan. Kaikkein tärkeintä olisi kuitenkin saada nopeasti hidastetöyssyt urheilukentän ja uimarannan (kuusiaidan) kohdalle. Teidän osaamisenne on paras ratkaisemaan tehokkaimmat kohdat.
Mm.näin kuvataan alueen some-ryhmissä alueen ajoliikennekäyttäytymistä: "Kuljen useamman kerran viikossa polkupyörällä Kutilasta keskustaan ja takaisin lapsineni ja melkein joka kerta tulee vaaratilanne autojen kanssa. Kutilan kapealla sillalla harva ajaa rajoituksen mukaista neljääkymppiä, eikä välttämättä väistä yhtään viisivuotiasta pyöräilijää eikä minua peräkärryn kanssa. Kuusiaidan kohdalla saattaa joku tulla keskustasta päin sisäkurvissa täysin sokkona, niin henkilöautot kuin tukkiautotkin. Urheilukentän kohdallakaan mäen takaa tullaan todella harvoin neljääkymppiä. Keskustasta tullessa sillan jälkeen Kyhkysen mutkassa näkee myös usein hyvin kummallisia ajosuorituksia. Kuten eilen. Ensin tulee skootteri Kotkajärveltä päin, siinä ei mitään, mutta sitten perässä tulee sisäkurvissa valkoinen bemari ja jää vastaantulijan kaistalle. Onneksi olin autolla liikenteessä ja 40 km/h oli jäänyt sillalta nopeudeksi. Parikymmentä metriä ennen nokkakolaria kuljettaja havahtuu ja palaa omalle kaistalle.
Muutama viikko takaperin olimme vaimoni ja lasteni kanssa pyöräilemässä kotiin päin, kun musta Skoda ohittaa ensin minut ja peräkärryssä olevat kaksoset ja pyöräilevän 5-vuotiaan arviolta 70-80km/h, sitten edellä pyöräilevän vaimoni ja päätti vielä ehtiä ennen mutkaa ja Kutilantien risteystä ohitse meidät hieman aiemmin ohittaneesta autosta. Noh, Kutilantieltä oli kuitenkin juuri kääntynyt auto keskustaan päin, joten kaista olikin tukossa, ja ohittaja löi jarrut pohjaan ja palasi omalle kaistalleen. Ja täysin sokkona, jos Kotkajärveltä päin olisi tullut vielä auto, niin kyllä olisi rytissyt ja vaimoni ja tyttäreni jäänyt varmaan kasan alimmaiseksi.
En tiedä, kuinka vanhaksi lapseni pitää kasvaa, että uskallan heitä laittaa kulkemaan yksin pyörällä kouluun, vai uskallanko koskaan, sen verran välinpitämätöntä menoa tällä tiellä näkee. Jonkun varmaan täytyy kuolla, ennenkuin mitään tapahtuu. Jos sittenkään.”
Sain ely-keskuksesta 21.9. vastauksen:
Tässä tietoa ehdottamasi toimenpiteen yleisestä toteutusmahdollisuudesta: Hidasteen rakentaminen
Hidasteita rakennetaan pääasiassa taajamamaisiin ympäristöihin nopeusrajoituksen ollessa 50 km/h tai sen alle. Tyypillisiä hidasteiden rakennuskohteita ovat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden risteämiskohdat autoilijoiden kanssa sekä koulujen, päiväkotien ja urheilualueiden ympäristöt, joissa liikkuu paljon lapsia. Hidasteita voidaan käyttää myös tehostekeinona siirtymäkohdissa, joissa väylän nopeusrajoitus laskee. Hidasteita ei rakenneta, mäkiin, tien mutkiin, sorateille tai maaseutumaisiin tieympäristöihin. Hidastetta ei myöskään rakenneta, jos se haittaisi merkittävästi joukkoliikennettä, raskasta liikennettä, hälytysajoneuvoliikennettä tai pysäköintiä tai tontille ajoa. Hidasteita ei yleensä rakenneta myöskään kiinteistöjen välittömään läheisyyteen, sillä ne voivat aiheuttaa kiinteistöille melu- ja tärinähaittoja.
ELY-keskukset saavat tienkäyttäjiltä paljon erilaisia kehitysehdotuksia, joista monia ei voida kuitenkaan toteuttaa. Toisinaan ehdotetut toimenpiteet eivät ole toteutettavissa kyseisessä liikenneympäristössä ja toisinaan toteutuksen estää rahoituksen puute. Tiedossa olevia parannustarpeita on jo nyt paljon jonossa odottamassa rahoitusta. Toisaalta pienempienkin toimenpiteiden toteutuminen edellyttää liikenneympäristöön liittyvien kriteerien täyttymistä.
Teemme parhaamme toimivan ja turvallisen liikenteen varmistamiseksi.
Nopeusrajoitusten valvonta kuuluukin sitten poliisille.
Ystävällisin terveisin
Liikenteen asiakaspalvelu
puh. 0295 020 600 ma-pe klo 9-16, chat-palvelu klo 12-16
liikenteen.asiakaspalvelu@ely-keskus.fi tai liikenteen.asiakaspalvelu@vayla.fi
Toimipaikka: Yliopistonkatu 38, PL 297, 33101 Tampere
https://palautevayla.fi/aspa
Tästä vastauksesta ei selviä ollaanko juuri tälle asialle tekemässä jotain, mutta aion kysellä perään suoraan sekä lehtien palstoilla. Olen myös yhteydessä poliisiin, ely-keskuksen selvän suosituksen perusteella. Suosittelen edelleen, että muutkin antavat Palauteväylän kautta ja poliisille tästä palautetta ja halutessaan ely-keskukselle voi viitata asiaan “Yhteydenotto CSM0036283”. Kiitos teille kaikille, jotka olette kertoneet omia kokemuksia ja huolia tästä asiasta sekä lähettäneet niitä tiedoksi ely-keskukseen, me pystytään tähänkin yhdessä! Jos haluat, voit lisätä oman yhteydenottosi kommenttikenttään niin saadaan asukkaina kokonaiskuvaa annetun palautteen määrästä. Yst. *Kristiina Ruuskanen